Skip to main content

Blog: Schatten

Met stijgende verbazing zag ik afgelopen week de oproep van de immens populaire Amerikaanse tv-dominee Jesse Duplantis. Hij vraagt aan zijn volgelingen om geld. 54 miljoen dollar om precies te zijn. Niet voor een mooie zendingsmissie of voor het verstrekken van bijbels aan vluchtelingen, maar voor een spiksplinternieuwe privéjet. Want, zo redeneert hij, Jezus zou anno 2018, toch ook niet op een ezel over de hele wereld het evangelie verkondigen?

Het wordt dan overigens niet zijn eerste vliegtuig, maar zijn vierde. Dit derde vliegtuig moet regelmatig tussenstops maken en dat kost veel geld aan kerosine. Het is goedkoper om een nieuw vliegtuig te kopen, dat niet steeds hoeft bij te tanken. Vervolgens haalt Duplantis Jesaja 65:24 aan: ‘Nog voordat ze Mij roepen, zal ik antwoord geven. Terwijl ze nog aan het bidden zijn, doe ik al wat ze vragen.’ (Bijbel in Gewone Taal). Al in 1978 had hij aan God gevraagd hoe hij een vliegtuig moest financieren. God zelf sprak tot hem en zei: ‘Ik heb niet gezegd dat je deze moet betalen, je moet erin geloven.’

Ik merk dat het schuurt. Deze man heeft miljoenen aanhangers en ik vermoed dat er veel geld wordt overgemaakt. Wat zou ik doen als onze predikanten met deze verzoeken komen? Uiteraard op kleine schaal. Bijvoorbeeld het verzoek om te doneren voor een klein autootje om snel in het buitengebied te komen. Of om een boot om het evangelie in de havens op de eilandjes in het Wolderwijd te verkondigen. Ik denk dat het verzoek niet serieus genomen wordt. Is het dan de overmatige Amerikaanse grootspraak en overmoedigheid dat maakt dat Jesse Duplantis dit wél kan maken? Of ben ik een te nuchtere Hollandse om het grote geheel te zien?

Ik moest ook direct denken aan de tekst in Matteüs 6:19 en 20 waarin Jezus zegt: ‘Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde. Verzamel schatten in de hemel.’  Hij is duidelijk over de schatten van de aarde: ‘mot en roest vreten ze weg, dieven breken in om ze te stelen’. De schatten in de hemel hebben een hele andere waarde. Die gaan om wat echt belangrijk is in het leven. Het is belangrijk om mensen over Jezus te vertellen, om te zien naar je naasten, om te bidden met en voor anderen en om het leven lief te hebben. En ik geloof dat dat ook kan zonder privéjet!

Bekijk hier het fragment met de oproep van Jesse Duplantis

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.